Bøf Bearnaise (Maxi Portion)

Steff Houlberg har lanceret en række Maxi Portioner af færdigretter på 450g imod det sædvanlige 350g. Da en sådan stod og fristede i Fakta til en skinnende 20´er gav jeg den en chance.

Tilberedningen var standard. Huller i folien over de adskildte ingredienser i plastikbakken. En tur på karrusellen til den rolige summen fra magnatronen. På indpakningen anbefalede de 10-12 minutter ved 650W, hvilket er noget længere end jeg normalt ville give en færdigret, men da der nu var tale om en Maxi portion, turde jeg ikke lade være. Efter 7 minutter skulle folien over kartofler trækkes væk. Længselsfuldt fulgte jeg digitalurets nedtælling og på sekundet tog jeg bakken ud for at afmontere folien. At holde fast på en skoldhed plastbakke for at fedte med en ultratynd glat plastfolie, der er min eneste beskyttelse mod gloende damp, er noget af en kunst, men af kom den. Hvad dette kunstgreb skulle gøre godt for, er mig en gåde, da kartoflerne jo ikke kunne blive andet end bløde.

Efter yderligere nogle minutter var retten så varm som solens overflade. Jeg gjorde de ihærdigste anstrengelser for at anrette bøffen, den pæne portion ærter, de rustikke kartoffelbåde og den gule sovs på en tallerken, for at opnå samme resultat som på pakken. Bortset fra, at der var en smule overskudsvæde ved ærtene, der besværliggjorde anretningen, synes jeg egentligt, at det lykkedes ret godt. Thumbs up til Steff Houlberg for at holde sig til sandheden. Det er en sjældenhed i færdigretsbranchen.

Rettens hoveddel, bøffen, var en anelse gummiagtig, hvilket meget let sker ved opvarmning i mikrobølgeovn. Den smagte godt selvom kødet var en anelse ujævnt i kvaliteten. Ærterne var gode. Men det er også meget svært at ødelægge dem. De 20 rustikke meget tynde kartoffelbåde var bløde og ret neutrale i smagen selvom skrællen var blevet på. Beanaisovsen var tyk og smagfuld – en anelse for syrlig for min smag, der, retfærdigt skal nævnes,  fortrækker Knorrs pulverudgave.

Som helhed var det dog en fin ret med en stor hakkebøf med godt tilbehør og rigeligt med sovs, og kan klart anbefales. Om det gør en forskel med de sidste 100g er nok svært at bedømme. Jeg spiste det hele og blev nogenlunde mæt, men var også meget sulten, da jeg startede.

Bøf beanaise fremstilles af Tulip i Randers.

44,44 kr/kg

~ af wozny på maj 23, 2010.

5 kommentarer to “Bøf Bearnaise (Maxi Portion)”

  1. meget tør og ikke hjemmelavet smag
    i både bøf og sovs

  2. Hej kartoflen,
    Har selv prøvet den ret og det er en skrækkelig konsistens den hakkebøf har.sovsen er god , specielt fordi det er det eneste der gør de tarvelige kartofler bare nogenlunde spiselige.ærterne smed jeg bare i skraldespanden .vi er mange der sætter pris på dine afprøvninger.

    Mvh kødhatten

    • Hej Kødhat
      Jeg kan se, at både du og den tidligere kommentator er blevet skuffet over denne ret, som jeg gav over middel. Det beklager jeg.
      Min erfaring er at man under alle omstændigheder bør starter med at sætte forventninger temmelig lavt når man tager livtag med en færdigret og så arbejder sig op derfra.

      Jeg er glad for at du kan bruge mine anmeldelser. Jeg ser det som lige dele public service og som at tage en for holdet.
      Tak igen for din kommentar.

  3. ang. maxi portion bøf bernaise: det du kalder kunstgreb med at få folien af over kartoflerne har faktisk en betydning når retten tilberedes i en varmluftovn. her bliver kartoflerne bagte de sidste 10 min, hvilket de ikke gør i en mikroovn. der er det mere kogning/dampning.

    • Hej Grynteren

      Jeg har ikke selv prøvet om plastikbakken kan tåle direkte varme, så jeg vil bestemt ikke afvise muligheden.
      Skriv endelig igen, hvis du har prøvet at tilberede i vartluftsovn.

Skriv et svar

 
