Beauvais Spaghetti Napoli

Da jeg var i Dronningens klæ´r tilbage i 80´erne var Beauvais en fast bestanddel af hærens udleverede feltrationer, og mest eftertragtet var Spaghetti Napoli, der var lige så sagnomspundet som den afskyelige snemand. Det var derfor en tur ned ad Memory Lane, da jeg fandt den i den lokale discountbiks.

Dåsen havde ikke ændres udseende de sidste 30 år, men var dog blevet udstyret med et mere tilgængeligt låg, der gjorde åbning lettere.
En fast masse lurede fra dåsen og havde ikke umiddelbart lyst til at skifte opholdssted fra dens trygge omgivelser. Den blev overtalt med en gaffel og med et “Svuupp” som ledte takerne hen på hundemad, kom retten over i min mikrobølgeegnede plastbeholder.

Opvarmningen overlod jeg til mikrobølgekokken, men iflg dåsen skulle der røres rundt i retten et par gange for at sikre en jævn varmefordeling. Det var dog sværere end forventet. Spaghettien var så udkogt, at det ikke var muligt at røre rundt uden at ødelægge den. Efter første omrøring var der ikke noget spaghetti, der var længere en 5 cm, så jeg afkortede tiden, og tog retten ud efter tre minutter.

De usædvanligt udkogte spaghetti havde ingen konsistens og føltes mere som en gang vælling i munden. Tomatsaucen smagte mest af sød ketchup og var alt for tynd. Kødbollerne var gummiagtige, meget finthakkede og smagte af salt, og de skindløse cocktailpølser var små og tynde og smagte som man kender dem fra dåse.
Da jeg var færdig med den 560 g store portion, var jeg utroligt skuffet og kunne ærlig talt ikke forstå, hvad jeg havde set i denne ret for 30 år siden. Nogen ting er bedre som minder og Spaghetti Napoli er én af disse. Jeg finder det mørkeste hjørne til denne ret.

Beauvais Spaghetti Napoli er købt i Netto til 22 kr og produceret af Kongelig Hofleverandør Beauvais.

39,38 kr/kg

Se også:

Pastaret på dåse: Coquette Bondegryde

Pastaret fra kolonial-hylden: Quick & Easy Tagliatelle Bolognese

Pastaretter fra fryseren:

Coop Bami Goreng
Vitasia Bami Goreng
Pasta Toscana

~ af wozny på august 10, 2012.

Skriv et svar

 
