Jensen’s Oksegryde

Jeg har tidligere anmeldt de ret generiske Favorit-, Mørbrad- og Bøfgryde fra Jensen’s Bøfhus´ køkken. De blev alle serveret med en kedelig kartoffelmos og var en trist oplevelse. Der er efterhånden gået et stykke tid siden sidst, så da en oksegryde-variant viste sig i Nettos køledisk ville jeg give den en chance.

To poser med hhv bleg rodfrugtmos og rødlig sauce lå og så meget små ud i en ellers ikke overvældende stor plastbakke. Tilberedningsanvisningen angav, at indhold skulle tages ud inden opvarmning, hvilket er en forbedring fra tidligere instrukser.
Den blege mos plumpede ud i næsten fast form og mindede i konsistens som en hel mozzarellaost, så jeg maste den lidt ud. Sauce virkede lidt ensartet og de store stykker kød, som var vist på forsidefotoet var ikke umiddelbart til at få øje på. Tilberedningstiden var sat til 6-7 minutter ved 900 W, hvilket virker som ret meget for en optøet ret. Efter 5 minutters snurren, hvor saucen lystigt havde kogt i et par minutter, tog jeg tallekenen ud. Her var mosen stadig kold i midten, så jeg rørte lidt rundt og gav den yderligere et minut, hvilket var nok.

Rodfrugtmosen skulle iflg ingredienslisten kun indeholde 10% kartoffelflager, men mindede til forveksling om Jensen’s kedelige kartoffelmos, som jeg har smagt den så mange gange før. 25% pastinak og gulerod var ikke i stand til at frembringe nogen gennemtrængende smagseksplosion. Et nærmere kig på listen gav, at der var minimum 25% vand i, hvilket stadig gav 40% til stabilisatorer, tilsætningsstoffer og en smule smør og fløde. Det er stadig alt for meget ekstra hokus-pokus.
Så til saucen. En mild, lidt tyk tomatsauce med overaskende meget kød i, der dog ikke var i store stykker. Da jeg hverken er slagter eller kok ville jeg skyde på, at der var tale om kogt brystkød eller noget oksesteg. Det var for det meste ganske mørt, men et stykke utyggeligt bindevæv eller krølfedt havde sneget sig med og trækker ned i den samlede oplevelse. Jeg fandt en enkelt skive champignon, men ikke nogen andre rodfrugter. De kunne selvfølgelig være blevet pureret i saucen.

Hver for sig var saucen absolut spiselig mens mosen stadig var for fed, for pulveragtigt og for kedelig. Desværre blev det ikke bedre af, at blande delene. Efter min mening passede de to smage simpelthen ikke sammen.
Pakken var på 400g og var rigeligt som måltid, men ganske forglemmelig og efterlod intet varigt indtryk. Prisen på de 20 kr er der ikke noget at sige til, men det middelmådige resultat kan ikke give andet end en middelkarakter.

Jensen’s Oksegryde er købt i Netto og produceret af Jensen’s Bøfhus i Struer

50,00 kr/kg

Se også:

Jensen’s Favorit- og Bøfgryde

Jensen’s Mørbradgryde

~ af wozny på november 21, 2016.

Skriv et svar

 
